
Science Reporting in the Local Press in Germany1

The quality of reporting in 11 newspapers on four issues: cloning, nitrofen,
BSE and climate change

Markus J. Lehmkuhl

Abstract
The purpose of this explorative study was to assess the quality of science
reporting in the local  press in Germany. We analysed news reporting on four
issues (cloning, BSE, climate change and nitrofen-poisoning of eggs and
meat) in 11 local newspapers in Germany. For the assessment of  quality
standards we relied on journalistic criteria that can be found mainly in manu-
als. From a journalistic point of view, all issues are multidimensional because
of their resonance in the political and economic system. Not surprisingly, the
main focus of all analysed newspapers was on the political and economical
aspects of the issues. The scientific aspects (for example simple questions
like: “What was the purpose behind the cloning of Dolly?”, “Why is BSE-
testing not 100% reliable?”, “How dangerous is nitrofen?”) were – surpris-
ingly - of no importance for the analysed papers. According to journalistic
standards the reporting must be called incomplete, partly even confusing.
The ability of the editorial staff to illuminate scientific backgrounds seems to
be very limited. In the rare cases when science plays a role in the coverage, it
appears either uncritically as a source of wisdom – like in the case of climate
change -  or  - in the case of cloning – as a supernatural force working on our
end. Our results suggest that the coverage reflects the huge gap still separat-
ing scientists and society.

Introduction

How does one assess the quality of journalistic science and risk reporting? There
have been numerous attempts to find a common basis of assessment by applying
different, intersubjectively verifiable methods, but no agreement could be reached so
far (Bader 1998; Kitzinger/Reily 1997; Schanne 1998; Dunwoody/Peters 1992).
                                                          
1 Paper Presented to the 8th International Conference on Public Communication of Science and Techno-
logy, Barcelona 2004.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  2

There is no point denying that journalistic products usually do not fulfill the demand
for accuracy a scientist expects his own results to meet (Dunwoody 1982). Just as no
one would doubt the fact that journalistic constructions of “reality” do not reflect
the reality of the scientific result but create their own “media” reality (Kepplinger
1987, 1991). There is, however, reason to doubt the argument that these deficits of
journalism are worth criticising and should therefore be removed for the sake of
recipients and certain stratums of society, like the scientific community. From the
point of view of the doubters though, approaches taken by the representants of
accuracy research or methods comparing the reality designs of journalists with those
of scientists always reach the same conclusion: When devising its selection criteria
journalism refrains from taking into account the relevancy criteria of the system it
observes, be it science, economy, politics, or the judicial system. Journalism has to
rely on its own criteria, otherwise it becomes a mere ward of science, and ceases to
be journalism (Kohring 1997; Lichtenberg/Mac Lean 1988; Ruhrmann). As a result,
research approaches like the ones mentioned above, which aim at turning journalism
into a transmitter of scientific interests, must seem futile. All analysis based on hier-
archically comparing the reality concepts of science and journalism, eventually has to
end up with the same result: that of the discrepancy between realities and hence the
„contortion“ of journalistic reality.
Looking upon the issue from a systems theoretical point of view, one has to ask the
question of how journalism can be criticised at all when no criteria deriving from
fields other than journalism itself can be applied. The answer that will be given be-
low is easy: Valuable criticism has to be based on the very quality criteria journalism
has set up for itself. Guidebooks for journalists at work may serve as a source for
devising these criteria. As far as I know there exists only one meta study dealing with
the quality criteria defined by German manuals on journalism. In this study Wallisch
suggests to distinguish objective from subjective quality criteria. Formal principles
and linguistic accuracy are considered as belonging to the first, „objective“ group,
because they are intersubjectively valid „acquired patterns of journalistic action“ and
at the same time „institutionally accepted and recognized beyond any doubt”. Such
patterns can often be found in news spots and reports. According to the common
view these journalistic forms first of all have to give answers to the so-called W-
questions: Who? What? When? Where? By Which means? Why? Who said so? Topi-
cality and relevance of an event are criteria for it being chosen as a news topic (Wei-
schenberg 1990).  Apart from that, the content of a news report has to be structured
according to the principle of declining importance, and – if possible - it has to give
complete facts of the event. Not only should a news report be structured adhering to



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  3

the principle of the declining importance of facts, it also should be placed in the
paper according to its relevancy. According to Wallisch’s (1995: 62, 109) results, the
number of sources and the correctness of the facts mentioned also are important
criteria of assessment in information journalism. Additionally, independent juries
deciding on journalist awards usually put great emphasis on comprehensibilty. To a
remarkable extent, acquired journalistic patterns can also be found in commentaries.
Journalistic practice expects the commentary to explain the chain of events by con-
necting it to a context. The commentary serves as a supplement for the news report,
it should present answers to questions like: Why did something happen? Why did
somebody do it? Where will this lead to? Is what happened good or bad? What kind
of meaning has to be attached to it (Nowag/Schalkowski 1998: 43)? In order to
answer these questions it is usually necessary to provide additional information that
has not been mentioned in the news report itself. Therefore, the commentary always
has to be the result of journalistic investigation.
All this leads to the natural question of when exactly one of the criteria mentioned
has to be considered as fulfilled. Judgements cannot simply be based upon a refer-
ence value developed in advance, a value providing reliable information on what a
well-made news report is or what it has to offer in order to be called complete. Due
to the lack of such reference values, our assessments shall be based on – again I
refer to a proposal by Gianluca Wallisch – the always disputable arguments of the
critic. As a result, the information value of the criticism increases and decreases
according to the quality of the critic’s arguments. This method basically resembles
the approach of literary scientists investigating the quality of literary texts.
In the following passage I shall set out to analyse the news coverage and commen-
taries on the four issues of the cloning of Dolly, the nitrofen scandal, BSE, and
climate change as found in 11 local German newspapers. Analysis focuses on the
science journalistic aspects of the four issues in question.

Dolly or „You never know what’s going on in those labs“

Dolly’s career in the media begins on February 20th, 1997. On this Thursday the
journal “Nature”, together with “Science” and “Cell” one of the most renowned
specialist publications, sends its advance information on next week’s issue to science
journalists all over the world, marked with the usual embargo which in this case ends
on February 27th, when the latest issue is to be published. The introductory text
describes in short the result and concludes with the remark that this work bears far-
reaching significance. Apart from that, journalists are given no further hints so as to
evaluate the result. Suspecting towards the explosive nature of the event, the science



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  4

editors of the New York Times didn’t expect the embargo to be obeyed. On Friday,
after receiving the verbatim version of the text (which does not contain any hint
towards the significance of the issue (Wilmut/Schnieke/McWhir et al 1997), they
began preparations for a big story, ready for print as soon as others started spreading
the news.
On Saturday, February 22nd, 1997, the „Observer“ appeared, making the clone-story
lead headline. The large British newspapers follow suit on Sunday with title stories
on the issue, namely the “Sunday Times” and the “Sunday Telegraph”
(Wilkie/Graham 1998: 152). After the Observer’s publication, the New York Times
gives the story headline treatment in her Sunday issue. On Monday the story is once
again on the first page of the Times, this time it is given even more space than on
the previous day.
Following the publication in the Observer, the agencies start spreading the news all
over the world. On Sunday it hits the desks of editorial offices in Germany. The first
of the analysed newspapers – the Hellweger Anzeiger (HA) (circulation app. 20,000),
the Berliner Zeitung (circulation app. 200,000), and the Westdeutsche Allgemeine
Zeitung (WAZ) (circulation app. 600,000) – to publish the news is the HA. On
Monday, the paper dedicates 20 lines on the miscalleneous page to the issue.
With the exception of the HA none of the papers whose coverage was analysed
from 24/02/1997 to 15/03/1997 finds the scientific event „Dolly“ noteworthy. The
news took the local papers by surprise. They were quite obviously overtaxed with
assessing the meaning of the event, although the Observer, whom the wires referred
to in their news spots, had given enough hints which could have made an evaluation
of the issue a lot easier. Only on Wednesday does Dolly become a headline story.
The peg is the response of the political system, namely that of then Federal Minister
Rüttgers and the US-president, who seeks the advice of an expert commission. The
concurrent decision of BERLINER ZEITUNG, WAZ and HA to put the political
reaction on the front page leads to the conclusion that once an issue reaches the
spheres of politics, certain journalistic selection routines get going. This result has
been acknowledged by the British press: „The story had shifted from the abstruse,
unfamiliar ground of developmental biology on to something very familiar indeed:
international politics« (Wilkie/Graham 1998: 154).
Now that the issue had been established as frontpage news, the three analysed
newspapers react with great sensitivity on each event touching the clone issue, even
if the news value is practically zero. Two events may serve as examples:
1. American Scientists manage to clone rhesus monkeys
The news value of this headline is extremely small: It was way back in the middle of



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  5

1996 when scientists first managed to do so. In terms of topicality it is therefore
worthless. But what makes the “news” even more irrelevant is the fact that the
monkeys were bred by means of embryo splitting, i. e. the scientists artificially di-
vided the embryos. The potential of this method cannot be compared to the method
of nucleus transfer. Considering the consequences, both methods have nothing to
do with each other. One might just as well have reported on the experiments of
Jerry Hall, who four years ago had tried to clone humans by applying that method
(Bräutigam/Weymayr 1993: 13; Rademacher 1993: 12).
2. Humans cloned by stroke of luck: Belgium
Belgian reproduction physicians used a glass rod to roughen the protective hull of an
artificially inseminated, deep-frozen embryo before the first cell division in order to
increase chances of implanting the ovum. During the first division the embryo fell
into two parts, what rarely occurs given this kind of pre-treatment. The result was a
pair of identical twins. This event has nothing to do with Dolly, especially since it
occured several years before 1997.

The WAZ and the HA report on the successful cloning of rhesus monkeys2, but
neither paper bothers to explain the huge methodical difference between nucleus
transfer and embryo splitting. The monkeys are clones, everything else seems to be
secondary. On March 3rd,1997, the HA makes the story the main headline and even
dedicates the page two editorial to the issue.
The Berliner Zeitung deals in great detail with the „accidental“ cloning of a human
being. The event is reported shortly on the miscellaneous page, the day after an
article deals with the question of why this experiment bears not the slightest resem-
blance to the Dolly case.3 The HA reports extensively on the misc. page without
mention of the differences.4 The WAZ refrains from reporting the „news” at all.

Nevertheless, the coverage of both WAZ and HA is misleading and superficial in
every respect. In the WAZ, the longest article on the Dolly issue mainly deals with
the history leading to the creation of the clone sheep. The text states without any
further explanation that Dolly is the „temporary climax“ of a development which
started in the middle fifties with the deciphering of the genetic code. The author
continues as follows:

                                                          
2 HA 03.03.1997, WAZ 03.03.1997.
3 Berliner Zeitung 11.03.1997.
4 HA 10.03.1997.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  6

„At the beginning of the eighties the first genetically engineered
drug (Insulin) is sold in the United States. Then comes the cancer
medicine Interferon. In 1984, British scientists present an animal
that is half sheep half goat. In 1988, the „cancer mouse“, whose
genetic substance has been manipulated with a human cancer-
producing gene, is patented in the U.S.  In 1991, human genes are
planted into cows, so that an antibiotic can be produced using
their milk. And last year the Roslin Institute, the one that now
made it to the headlines with Dolly, produced two identical twin
sheep from embryonic tissue. On Wednesday, a New-Zealand-
based institute introduced identical triplet sheep that were cloned
from one embryo. The experiments do not spare humans: Four
years ago a US-scientist succeeded in cloning a human embryo in
the test tube.“5

The author continues by summarizing the respective opinions of the Federal Gov-
ernment, the Vatican, the Federal Physician’s Association and the Farmer’s Associa-
tion on the cloning of humans and animals using the Dolly-method – without help-
ing the reader so as to assess the statements.

Summing up, we can say that editorial offices have a tendency of printing events
bearing no more than a remote connection to the original issue, without ever at-
tempting to explain the context. In that respect, one might call the coverage “de-
contextualized”. Only the Berliner Zeitung tries to avoid misunderstandings by
explaining the relation between the different events.

The local papers also seem to have problems when it comes to dealing with details.
In order to fully comprehend the consequences of the successful experiment it is
indispensable to explain the originating method. All coverage avoiding explanation
of nucleus transfer and cell fusion fails in giving valid information on possible or real
consequences (transgene animals/humans, therapeutic cloning, organ breeding,
breeding of rare animals) of the experiment. The BERLINER ZEITUNG and the
HA – in one case – do feature articles on the issue that start off by explaning the

                                                          
5 WAZ 27.02.1997.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  7

method.6 The WAZ, however, falls short of printing even a single text that manages
to give at least a superficial glimpse of the dimensions of the issue.
The fact that the WAZ does not even explain why Dolly was cloned at all might
serve as just another proof for the lack of informational depth – a poor result con-
sidering that the WAZ has the largest circulation among local papers in Germany.
Both HA and BERLINER ZEITUNG feature background articles informing their
readers that the scottish scientists with the cloning experiment wanted to find ways
to produce transgene animals that might serve as deliverers of organs or pharma-
ceutic active agents.7 The WAZ again fails to deliver this piece of information which
is absolutely essential if one wants to understand the motivation for the experiment.

In summary, one can say that – in contrary to the Berliner Zeitung – the coverage of
HA and WAZ doesn’t even come close to grasping the science journalistic meaning
of the issue. To both papers, Dolly from the very beginning is nothing but a mere
metaphor for concerning scientific developments. This interpretation shall find
further proof when we take a look at the commentaries.

As already mentioned above, for assessment of an event it is usually necessary to
provide additional information that is not given in the news spot itself. In this re-
spect, the BERLINER ZEITUNG delivers much better quality than the other two
papers. Looking at the amount of additional information provided in the commen-
taries, both HA and WAZ show a poor performance. In both papers, there is hardly
a single paragraph in the commentaries supplying the reader with additional infor-
mation.
Not only is supplementary information rarely given at all in HA and WAZ, when
compared to the BERLINER ZEITUNG it also lacks substance considerably. For
instance, the commentator in the HA informs his readers that the shares of biotech
companies “went up”.8 This information might be called “supplementary”, but it is,
unfortunately, wrong. In the beginning of 1997, not all biotech shares rose, only very
few actually did. Looking at the WAZ, the additional information is similarly vague
and incorrect. One comes to know, for instance, that cloning has been done „for
decades“ in animal and plant breeding, albeit “not in such a perfect manner as it is

                                                          
6 Berliner Zeitung 26.02.1997;. HA 28.02.1997.
7 i.e.
8 Hellweger Anzeiger 05.03.1997.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  8

performed today”.9 This does prove true for plant breeding, where cloning has been
performed for centuries. But in animal breeding cloning didn’t start but during the
late eighties, that is to say, about ten years – and not “decades” ago. The attributive
“perfect” is not very well-chosen either: What does “perfect” really mean in this
context? Perhaps effective or efficient?

The BERLINER ZEITUNG makes it sound different. Here, the commentary ful-
fills its task of categorizing and assessing the event. The author argues that the Scot-
tish scientists will certainly not be awarded the Nobel price. She gives the following
reasons:

„In principle, the technique the Scottish scientists applied has been known for years. Years
ago it was used for duplication of amphibia. The cloning of sheep embryos also has been done
successfully before. But even if the Scots won’t get no scientific credit for their experiment, they
will make a lot of money out of it: They have already applied for a patent for their me-
thod.“10

This paragraph – more examples could stand proof for my point here – shows
clearly that the commentator of the BERLINER ZEITUNG – in contrary to her
colleagues at the other two papers – is well-informed on the background of the
experiment.

In their commentaries all newspapers express the opinion that the experiment
someday will be carried out on humans. The view of the BERLINER ZEITUNG,
however, is much more subtle. In two out of four commentaries it calls such ex-
periments on humans merely “likely” and gives sound reasons for this assessment.
The other two papers both lack this kind of reasoning. In one out of two commen-
taries the HA states that the human clone will one day become reality. There is only
vague explanation for this assessment: Of course, policy makers could try to contain
the powerful interests of the industry by setting internationally valid ethical stan-
dards, but:

„Those who are familiar with the ways of the world know

                                                          
9 WAZ 01.03.1997.
10 Berliner Zeitung 26.02.1997.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  9

that such efforts are usually hopeless.“11 
            

The WAZ likewise is convinced that the human clone will come into existence. Each
of the four commentaries tries to assess the risks of cloned humans becoming real-
ity. Two deem it likely, two others unavoidable. The paper refrains from explaining
the reasons for these assessments. One commentator, for instance, is convinced
that:

„The cloning of humans is prohibited for the time being.
But whatever is technically feasible will someday be put
into practice – with horrifying consequences.“ 12

The examples give proof of a partially strong distrust of scientific developments.
Still, the arguments distrust is based on in the respective papers differ considerably.
Wheareas the BERLINER ZEITUNG tries to give information in order to justify
distrust, the HA and the WAZ as well merely express a sense of powerlessness. For
instance, referring to the dreaded duplication of man, the HA writes:

„It is not surprising that this event worries and frightens
many people. Nobody knows what else is going on in
those labs, what kind of experiments are being carried out,
trying to do the work of Creation and thereby demon-
strating its absurdity.“ 13

Phrases like these make science appear as a sort of supernatural demon, a conspir-
acy, an intransparent and therefore threatening system. In order to stress the emo-
tionalized perception of the powerless individual, finding itself at the mercy of sci-
ence, an uncontrollable and almost supernatural power, the WAZ – quite remarkably
– choses a most adequate literary form. The paper writes a „letter“ to Aldous Hux-
ley, living in heaven, and in the style of a prayer pleads for him to help, because he
lives „in the right place“:

„Sir, don’t let evil take its course. No mortal scientist shall

                                                          
11 Hellweger Anzeiger 26.02.1997.
12 WAZ 26.03.1997
13 Hellweger Anzeiger 03.03.1997.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  10

put his hands on the great scriptures and rewrite them ac-
cording to his will, which might sound like this: In the be-
ginning the earth was vast and empty, and man created a
sheep named Dolly “14

These two commentaries clearly illustrate the basic problem of the coverage on
Dolly. Neither the HA nor the WAZ manage to present the cloning of Dolly as
being the result of systematic scientific endeavours to produce transgene animals.
The scientific core of an event that was met with considerable public response re-
mains virtually unexplained. Not only is the coverage superficial, in large parts it is
even misleading and confusing. One might assume that the reason lies not only in
the lack of editorial ressorces but also the lack of science journalistic competence.

Nitrofen or the „Cancerous Poison”

On 24 May 2002 the Federal Ministry for Consumer Protection, Nutrition, and
Agriculture (BMVEL) among others informed the press that organic foodstuffs
contaminated with nitrofen had been sold on the market.15 In the beginning, it was
not clear how the herbicide agent had gotten into the food. On 1 June 2002, the
authorities published the result of their investigation: fodder grain in a silo in Mal-
chin near Neubrandenburg had been contaminated with nitrofen. The silo had been
used as a storehouse for herbicides in the former GDR and was therefore highly
contaminated. The tenant, the “Norddeutsche Saat- und Pflanzgut AG“ had deliv-
ered organic grain to the fodder producer GS agri in Lower Saxony. Their fodder
had then been sent to organic farmers all over the country, mainly to poultry farm-
ers. Via animal feeding the agent eventually reached poultry meat and eggs.16

The issue gained high news value mainly due to the following characteristics:
1. The contaminated food was produced by the supposedly safe and trustworthy

organic agriculture industry.
2. In May the nitrofen contamination had already been known for several months.

Hipp, a manufacturer of infant foodstuffs had found nitrofen in poultry and
                                                          
14 WAZ 08.03.1997
15 Press Release 159 of BMVEL  24. Mai 2002: „Getreidebelastung schnellstmöglich aufklären“.
16 BMVEL (Ed.): Bilanzbericht zum „Nitrofen-Geschehen“ im Mai/Juni 2002 in Deutschland.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  11

had sent the contaminated meat back to the producer „Grüne Wiese“ in Lower
Saxony, a member of the „Naturland“ association. The producer sent samples
of meat and fodder to the Federal Institute for Meat Research. The Institute
found traces of nitrofen exceeding the permitted limit but did not inform other
authorities or Federal Ministries, which lead to the assumption that there were
gaps in the controlling system.

3. The reasons for the nitrofen contamination were unknown in the beginning
which gave way to speculations and conspiracy theories (willful sabotage of the
organic agriculture industry). Apart from that, new information continuously
arose from the ongoing investigations of the authorities.

4. Nitrofen is hazardous to health and has been prohibited since 1988 in the for-
mer Federal States and 1990 in the new Federal States, respectively, on the
grounds that the agent damages fertility and can cause cancer.

This short overview gives an impression of how manifold the issue is. It has a politi-
cal, an economic, and a scientific dimension, the last mainly touching two questions:
the evaluation of how dangerous the herbicide really is and how the poison got into
the wheat. We shall analyse the methods and the quality of reporting in the Weser-
Kurier, Bremen (circulation app. 200,000), the Nordkurier, Neubrandenburg (circu-
lation app. 80,000), and the Tagesspiegel, Berlin (circulation app. 120,000). How do
the papers explain the scientific dimension of the issue. Our attention shall hereby
focus on the question of how the papers provide their readers with information on
the effects the contamination may or may not have on their lives.
There is only a small database for estimating the carcinogenic or sterilizing effect of
nitrofen on humans. The Federal Institute for Consumer Health Protection (BGVV)
bases its evaluation on the results of two meetings of international experts, held in
1983, and on elder studies on rats and mice. On account of methodical deficiencies
two among these are of limited value.
According to the research results, nitrofen is potentially hazardous mainly because it
damages fertility. In several animal testings, rats and mice were given a relatively high
dosage of nitrofen once, others were given several small dosages. In both cases,
nitrofen had negative effects on fertility.17 The BGVV hence concluded that “espe-
cially the health of pregnant women is in danger when exposed to nitrofen.“ Given
the traces of nitrofen found in foodstuffs, a serious hazard to the health of pregant

                                                          
17 BGVV: Nitrofen in Lebensmitteln – Quantitative Bewertung des gesundheitlichen Risikos. Stellung-
nahme vom 03.Juni 2002., p.3.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  12

women was at least likely. The institute therefore recommended “to make every
conceivable effort in order to remove contaminated products ... from the market.“18

There is no firm knowledge, though, on the carcinogenic effects of the agent. In
some – methodically questionable – animal testings the continuous feeding of high
dosages was found to be carcinogenic. There are no results about the effects of
smaller dosages. Hence, it is impossible to estimate the risk of cancer for humans
getting in touch with nitrofen-contaminated food. The available data might lead to
the weak suspicion that nitrofen might have carcinogenic effects on humans as well.
But the institute very cautiously bases its recommendation on the danger for preg-
nant women and does not mention the risk of cancer. However, the institute takes it
for granted that – if the recommended measures are taken – a possible risk of cancer
would be reduced as well.19

The Nordkurier’s coverage of the science journalistic aspects of the nitrofen case is
particularly disappointing. After analysing the complete coverage of the paper we
found that out of 110 articles that were published on the issue until the middle of
August, only one (!) deals with the health hazards of nitrofen-contaminated food-
stuffs.20 Other than that the Nordkurier almost exclusively concentrates on the po-
litical and economical aspects of the scandal, the first being clearly emphasized. The
editorial staff of the Nordkurier doesn’t seem to realize that readers might want to
know more about the actual danger nitrofen poisoning holds for them. In this re-
gard, the articles repeatedly state the carcinogenic or supposedly carcinogenic effects
of nitrofen. The more relevant information on the hazards to fertility is hardly men-
tioned at all.
The science journalistic core of the issue is ignored completely by the editorial staff,
hence the coverage has to be criticised as superficial and incomplete. The Nordku-
rier refrains from stressing those very aspects of the scandal that are crucial in terms
of decision-making and action-taking. German science reporting has had to deal
with similar criticism before.21 The phenomenon could be described as a lack of
competence in defining the real issue.
Basically, these arguments also hold true for the coverage of the Weser-Kurier.
Similar to the Nordkurier, the paper features short information on the risk of cancer

                                                          
18 i.e., p.6.
19 BGVV: Nitrofen in Lebensmitteln, a.a.O., S.5.
20 Nordkurier N5, S.2.
21 Rager, Günther: Kommentar ohne Meinung. In: Journalist Nr.10, 1987, pp.36-38.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  13

being “harmless” when compared to the hazards to fertility.22 But the information
doesn’t keep the editors from repeatedly calling nitrofen a „cancerous poison“.23

What is different from the Nordkurier though: the Weser Kurier dedicates several
articles to the health hazards of nitrofen. All but one come to the conclusion that
such a hazard doesn’t exist at all or only to a very limited extent. The only exception
is an article found in the local-news section.24

The article starts off with the fact that contaminated meat has been sold to day nurs-
eries in Bremen. It remains unclear to what extent the meat had been contaminated.
Referring to one single source the author states that the consumption of this meat
“does not bear any relevant health hazards”. The second part of the article comes
with more enlightening information: It is explained that given the highest contami-
nation measured so far – 0,26mg/kg –, even the consumption of half an egg might
put a pregnant woman at risk. This comparison is confusing considering the fact that
contaminated meat and not eggs were eaten in the nursery – by children and not by
pregnant women. Still this article in the local-news section hints towards the science
journalistic dimension of the issue: The hazard for pregnant women eating contami-
nated eggs is not easily calculable scientifically, because in animal testings even a
single dose had harmful effects on fertility. A fact the paper doesn’t mention. The
Weser-Kurier is not capable of presenting the existing risk assessment adequately,
although it is of great importance for the case described in the article. This becomes
particularly obvious towards the end when the author states that scientists have
different views when it comes to evaluating the hazardous potential of nitrofen.
Some deem a security distance of 100 to the limit value to be enough, others say the
limit should lie 1000 times below the dosage that has no more effects on animals in
testings. Summing up, the author goes on: the „real risk“ was „something in be-
tween“, he concludes.

The coverage of the Tagesspiegel is completely different: shortly after the nitrofen
contamination became known to the public, the paper only needed one article to
inform its readers on the health hazards of the agent as described by scientists.25

Additionally, the paper explains to its readers the different methods of calculating
limit values. This article may serve as a positive example, as does an article published

                                                          
22 Weser Kurier 28.05.2002, p.3
23 Weser Kurier 31.05.2002, p.1; 04.06.2002, p.1; 08.06.2002,p.24; 21.06.2002, p.18.
24  Weser Kurier 05.05.2002, p.13.
25  Tagesspiegel „Nitrofen, wie groß ist die Gefahr?, 29.05.2002.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  14

one week later, relativizing the danger of getting cancer from nitrofen contaminated
food.26 With only a few reservations, the praise can be extended to the whole cover-
age of the Tagesspiegel on the issue. The authors take a great deal of investigative
efforts, describe many dimensions of the issue, mention numerous sources, choose
different journalistic forms, and the paper dispatches several reporters in order to
deal with the issue. The reservations mentioned above refer to the treatment of the
risk of cancer, which repeatedly becomes the focus in spite of the Tagesspiegel’s
coverage, and the treatment of measurements and limit values.
Neither the Tagesspiegel nor the local papers ever inform their readers on the true
extent of the nitrofen contamination. All papers, especially the Tagesspiegel, draw
back to unspecific adjectives like „contaminated“ or „polluted“, sometimes even
more emotional words like „poisoned“.
Apart from the two articles in the science section mentioned above, only three arti-
cles in the Tagesspiegel deal concretely with results of measurements. For instance, it
is stated that the nitrofen traces found in foodstuffs are 3 to 18 times less than the
limit value.27 It does not really matter in this context that the paper refrains from
mentioning absolute numbers. What does matter though is that the numbers are
never explained. The Nordkurier uses a similar method: In four articles measure-
ments and limit values are treated as secondary. Once it is said that the limit has
been exceeded 18 times28, one day later one reads about 64 times29 and – in the same
issue – 250 times are mentioned.30 Nowhere is it made clear, what exactly was meas-
ured when and where, therefore the discrepancies are confusing. It would have been
imperative to explain the measurements by delivering supplementary information on
the interpretation of limit values.
Whenever exact measured values are mentioned they usually refer to dosages that
have never before been consumed by neither humans nor animals. However, these
values are put into relation with limit values for foodstuffs. For instance, the
Tagesspiegel sets off to compare nitrofen traces found in fodder grain (15,9 mg/kg)
and in the dust in the Malchin silo (2000mg/kg) with the permitted limt value for
foodstuffs (0,01mg/kg). The paper even miscalculates the dust value and states that
the measured value lies 2000 times above the limit value for foodstuffs, although it

                                                          
26 Tagesspiegel „Pflanze als Chemiefabrik, 5.06.2003
27 Tagesspiegel: „Gift auch in Biofleisch“, 30.05.2002.
28 Nordkurier N9.
29 Nordkurier N12.
30 Nordkurier N14.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  15

really is 200,000 times higher than the limit.31 The Nordkurier also mentions this
value. We then learn that the limit value is 0,01 milligrams.32 But in contrary to the
Tagesspiegel, the Nordkurier does not inform its readers that this value refers to the
traces found in foodstuffs. A similar example was found in the Weser-Kurier: The
paper publishes the contamination value of the silo’s floor, which is 77,9 g/kg, and
then goes on contrasting this measurement with the limit value for foodstuffs.33

The way measured values are dealt with has to be called „emotionalized“, to say the
least. The comparisons mentioned above in combination with emotional adjectives
result in a description that exaggerates the threat.
One of the main shortcomings of the coverage in Nordkurier and Weser-Kurier is
their inability to even grasp the most important science journalistic dimension of the
issue, namely the threat to the consumer. The Tagesspiegel, on the other hand, does
analyse this dimension in an exemplary manner in its science section. But when it
comes to dealing with measured values, the paper fails just as well: The threat is
mostly emotionalized by choosing only certain measured values and combining them
with unspecific adjectives like “contaminated” or “polluted”, whose meaning is not
at all supported by the concrete measurements.

As already mentioned above, the science journalistic dimension of the nitrofen issue
mainly consists in assessing the threat to the consumer. The question of how the
poison got into the wheat in the first place is also worth investigating. The fact that
only two commentaries deal with these science journalistic aspects underlines the
findings of the coverage analysis: Nordkurier and Weser-Kurier remain confined to
the notion of a “political scandal”, their science journalistic view on the event is very
limited. A phrase found in the Weser-Kurier may stress the argument:

„Nitrofen is carcinogenic, even the smallest amount is too
much. Especially for children and pregnant women.“34

That’s it. Seen from this narrow-minded view all controversy about animal-testing,
limit values or even probabilities must seem absolutely useless. Which is highly

                                                          
31Tagesspiegel: 02.06.2002 Bioweizen im Giftlager 03.06.2002 Gift im Staub.
32 Nordkurier N19.
33Weser-Kurier 11.06.2002
34 Weser Kurier 31.05.2002, p.2



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  16

problematic since amounts certainly do matter. If consumed in high dosages even
common salt can cause cancer.
The commentaries mentioned were found in the Nordkurier and in the Tagesspiegel.
The Nordkurier in the beginning of the scandal made do without leading any inves-
tigations on its own and confined itself to commenting on the issue. The commen-
tator put the blame on the organic agriculture industry:

„The cancerous herbicide (...) still poisons the soil of the Ucker-
mark, where now the fodder wheat for organic poultry farms from
all over Germany grew. That’s how the poison got into eggs la-
belled ‚organic’. To regain consumer confidence the organic
farming industry has to set much higher standards for its prod-
ucts.“35

Hans Mathias Enzensberger once surmised in an essay that - against the assumption
of journalists - most people don’t believe what is written in the papers.36 One might
be tempted to utter: Thank God!
Both linguistically („now the fodder wheat ... grew“) and in terms of content this
commentary is nothing less than a journalistic faux pas. The author formulates a
demand that is based on entirely false information. A day later, a second commen-
tary is printed, presumably to make up for the damage done. Here, the commentator
states that „mere suspicion won’t do any good“ and continues by asking: „How
could a herbicide that was prohibited years ago get into the wheat?”37 The paper
seems to be commenting on itself.
The Tagesspiegel prints a guest commentary which – unknowingly – explains why
the Nordkurier was wrong (Nitrofen in the soil decays within a short period of
time). Apart from that the article gives further information on the poisonous agent
and explains why the authorities in charge ought to have been alarmed.38 The com-
mentary features plenty of supplementary information and therefore successfully
contributes to the process of opionion forming on the side of the recipients.

                                                          
35 Nordkurier N1.
36 Enzensberger, Hans Magnus: Das digitale Evangelium. In: Der Spiegel Nr.2, 2000, p.101.
37 Nordkurier N3.
38 Tagespiegel 29.05.2002 „Flüchtig und überall“.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  17

To sum up, the analysis of the articles in the Nordkurier and the Weser-Kurier leads
to the conclusion that the respective editorial staffs have not understood the science
journalistic dimension of the issue. In the few obvious events, like the case of the
Bremen day nurseries, it is presented unsatisfactory. Whereas the Tagesspiegel
stands out for its creative approaches to tackle the issue from different perspectives,
the others one-dimensionally stick to reporting on a „political scandal“, leaving no
or not enough space for the scientific aspects of the issue. As a result, the readers of
these papers are never fully informed.

BSE or „Researchers Groping About in the Dark“39

On 24 November 2000, German beefeaters all of a sudden found themselves ex-
posed to a threat that so far hadn’t existed in their heads, at least as long as they
abstained from eating beef imported from Great Britain. That day, a German-born
cow was tested BSE-positive. This result was to conquer the headlines for the two
months to come and lead to the collapse of the beef market, especially when more
and more new BSE-cases came to light after tests were conducted more frequently.
Until the end of March 2001, 50 new cases had been made public.
The extraordinary news value of this event is mainly on account of two features
which in 1990 and 1996/97 also made the issue frontpage news, amongst others in
Germany and Great Britain:40

1. Since few is known on the way the disease is communicated, there is an uncal-
culable risk that consumption of infected beef products might trigger the new
variant of Creutzfeld-Jakob disease (nvCJD). As examples from Great Britain
have shown, the disease develops in a terrible way, with all patients dying in the
end.

2. The political rhetoric of German meat being safe on the grounds that German
products were BSE-free proved sadly wrong. The public no longer trusted in
announcements and measures of governmental authorities. In other words: The
event accelerated public loss of confidence into the state’s controlling and

                                                          
39 Ostseezeitung O6.
40 Kitzinger, Jenny; Reilly, Jacquie: The Rise and Fall of Risk Reporting, a.a.O., p.338. und Vgl.: Jasanoff,
Sheila: Civilization and madness: the great BSE scare of 1996. In: Public Understanding of Science, Vol.
6, 1997, p. 221.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  18

regulative power. Governmental action was suspected of being influenced by
the interests of lobby groups.

In the following part, we shall analyse the coverage of the Ostseezeitung, Rostock,
and the Westfalenpost, Hagen, during the first week after the case became known to
the public. We shall focus on the question of whether the papers succeed in con-
veying information on scientific findings, hereby enabling their readers to categorize
and assess the flow of events, for instance concerning protective measures to be
taken. Particularly interesting in this context are the findings on the reasons for the
spreading of the disease. Apart from that, it is interesting to analyse if and how the
readers are given recommendations concerning their consumption habits. Do the
newspapers within a short timespan manage to present the latest scientific findings
in BSE-research correctly? That’s the question we want to deal with.
The following qualified analysis is based on 68 articles that were published in the
Ostseezeitung (20) and the Westfalenpost (48) during the first week following the
announcement of the first BSE-case in Germany. The analysis of the Westfalenpost
also takes into account articles printed in the local-news section, which explains the
larger number of texts from this paper.

The question of how the disease is communicated has to be considered a crucial
science journalistic aspect of the issue. Both newspapers only provide very superfi-
cial and incomplete answers to that question. The Ostseezeitung and the Westfalen-
post report repeatedly that the feeding of animal meal is considered as causing the
disease. It is also mentioned that a prohibition of animal meal feeding has long been
in the pipeline. Neither paper makes it clear, though, that the feeding of animal meal
to cattle has been forbidden since 1994. Further on it is stated that the cow affected
was never fed animal meal. In contrary to the Westfalenpost, the Ostseezeitung in an
interview explains that a total prohibition of animal meal feeding would make sense,
because otherwise cross contaminations might occur. One could not exclude the
danger of animal meal meant for pig feeding getting mixed up with cattle fodder in
the mills.41

The local newspaper does not manage to explain the connection between the
planned prohibition of animal meal and the fragmentary knowledge on the commu-
nication of the disease. Looking at the information scattered throughout the article,
the reader has no way of understanding why a prohibition of animal meal feeding
should be necessary at all. What supposedly triggered BSE – and what the readers
                                                          
41 Ostseezeitung O12.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  19

aren’t told here – was the fact that in the beginning of the 80s, the processing tem-
perature for animal meal was reduced to 70° Celsius. It was widely assumed that
with processing at a rather low temperature the BSE pathogen was no longer killed.
When the animal meal was fed to cattle, the disease started spreading rapidly. From
1985 to 2000, 180,000 pieces of cattle in Great Britain caught the disease. After the
feeding of animal meal was prohibited in the middle and late 80s, the number of
infected cows decreased visibly, a fact supporting the hypothesis. On the other hand,
it is also possible that not every case of BSE can be explained by the animal meal
theory. Repeatedly – in the German BSE-cases as well – did animals catch the dis-
ease that at least officially hadn’t been fed with animal meal. These cases were gener-
ally explained by cross contaminations.
The newspapers do not offer any such explanations. The demand for a prohibition
of animal meal feeding is not analysed from a science journalistic perspective, and
therefore it is never made clear why such a prohibition should make sense. Apart
from that, the science journalistic perspective might have enabled the authors to talk
about shortcomings and mistakes of BSE research or substancially criticise govern-
ment action. The problem of cross contamination had been known for a while al-
ready in Great Britain, which brings up the question of why feeding had not earlier
been prohibited completely.
Both papers fall short of explaining plausibly why conducting BSE tests on animals
for slaughter does not always make sense. The incubation period of BSE amounts to
several years (as far as I know, no exact timespan is known yet). Two articles of the
Ostseezeitung mention the fact that regular BSE-tests turn out a positive result only
six months prior to outbreak of the disease.42 The Westfalenpost does not give its
readers this information at all. That way it remains obscure why the tests are not 100
% reliable. This is because sometimes cattle that hasn’t been tested BSE-positive yet,
can already be infectious.
The Ostseezeitung features the information on BSE-tests, but on the other hand
doesn’t hesitate to unthinkingly publish the propaganda of two meat producers,
saying that beef stemming from cattle younger than 30 months is safe for consump-
tion. The reason given sounds as follows:

„Til today, only cattle older than 30 months have been
tested BSE-positive.“43

                                                          
42 Ostseezeitung O2 und O4.
43 Ostseezeitung O14.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  20

Compared to this statement, the reader of the Westfalenpost is better-informed. He
learns from the butchers Mr. and Mrs. Neise that in England, a cow that was only 20
months old was tested positive.44 Only those who read the article in the local-news
section of Meschede are therefore enabled to understand why the Minister for the
Environment of Northrhine-Westphalia insisted on testing animals that were only 20
months old.45

The examples of informers quoted – the married couple from Freienohl and the
meat producers – show a characteristic trait of local news coverage, and at the same
time shed a dim light on the investigation methods of both papers. The information
provided by whatever sources is published without double-checking, even if the
expertise of the sources is obviously non-existent. The Westfalenpost offers a forum
for butchers and farmers to spread their concerning messages, without ever checking
on the validity. Both papers gather information on scientific aspects of  the issue
from dubious sources. Referring to statements of pig breeders, for instance, it is said
that BSE cannot be communicated to pigs.46

The Westfalenpost regularly quotes farmers or butchers explaining matters that are
beyond their professional experience. „Nowhere else are controls as strict as in
Germany“, says a butcher, adding that today’s scientific research on BSE equals
“fishing in troubled waters”.47 It seems as if the journalists deliberately choose these
sources so as to put the blame on them, should the information given be incorrect.
But of course a journalist can’t do so if the source itself is dubious. Unfortunately, in
the local-news section of the Westfalenpost the sources never seem to be reliable.
Not one of the articles that appeared in the local section bothers to quote a scientific
source.
From a science journalistic point of view, the impact of BSE issue remains obscure
in the coverage of the Westfalenpost, and this is mainly due to poor investigating.
The case lies similar with the Ostseezeitung, however, a few scattered examples do
give proof of a more science journalistic approach. For instance, in an article at least
partially based on self-conducted investigation the paper – referring to scientific

                                                          
44 Westfalenpost W47.
45 Westfalenpost W2.
46 Ostseezeitung O8.
47 Westfalenpost W16.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  21

sources – deals with the possibility that apart from animal meal there might be other
sources of infection.

(...) Animal meal used to be considered the main source of infec-
tion. But scientists today assume that there are different sources.
The Swiss BSE-expert Dagmar Heim holds the opinion that the
disease might be given to the calf by its mother. According to
other experts, even an infection via the blood cannot be excluded.
Suet and gelatine are possible sources of infection as well. Leipzig-
based vetenary Ernst Lücker goes so far as to suspect pigs, poultry
or fish of being able to pass the BSE-pathogen on to humans. He
published a study furnishing proof of the fact that sausage con-
tains cerebral tissue. It was found that over 100 sausage products
contained intestines, cerebral and nerve tissue not only from pigs
but also from cattle.

It is worth criticising that the statements are given without providing a scientifically
sound fundament. The studies on which the scientists base their opinions are given
no further attention. This way of dealing with scientific results is typical of the few
examples quoting scientific sources. Never are the scientists asked for further expla-
nation: Why exactly do they know what they claim to know?

Just as the nitrofen case, BSE is just another food scandal the analysed newspapers
do not manage to tackle satisfactorily. And, like the issue of climate change, the BSE
case gives sad proof of the fact that political decision-making is often based on more
or less incomplete knowledge. The analysed papers fail to discover the existing gaps
in research. They don’t even manage to explain clearly the kind of knowledge that
political decisions like the prohibition of animal meal feeding or the introduction of
quick tests are based on. As a result, the reasonability – or the irrationality – of po-
litical action remains a mystery. The reader is left incapable to make up his own
mind. He is informed on what the politicians do, but then again, he never learns the
reasons for their actions. He is told that he ought to or ought not to abstain from
eating beef. But the reasons are never adequately explained.

Climate change or: „Perfect Confusion“ 48

                                                          
48 Berliner Kurier 24.02.2002.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  22

Since it was discovered in the eighties, the anthropogenic climate change is brought
to the notice of the general public whenever the weather seems to be going crazy.
No matter if hot summers, mild winters, heavy rainfall and floods, extraordinarily
heavy storms – such events usually bring climatologists on the scene. They give
more or less careful assessments on the connection between climate change and
temporary weather phenomena, willingly predicting the future development of the
weather situation and at the same time asking politicians to take appropriate meas-
ures that might stop the anthropogenic climate change. For instance, they ask for the
reduction of CO2 emissions by promoting nuclear energy on a massive scale (a de-
mand frequently expressed in the 80s) or for support of regenerative energies. The
phenomenon was particulary prominent in middle-eighties Germany. Scientists of
that time came up with horrifying predictions. In August 1986, the infamous cover
of the “Spiegel” showing the Dome of Cologne sinking in a flood became known as
the „icon of climate change“. The magazine based its reporting on a prediction made
by the “Deutsche Physikalische Gesellschaft” (German Physics’ Association), saying
that the sea levels might expect a rise of five to ten meters. Scientifically, there was
still a lot of uncertainty surrounding the prediction, but the “Spiegel” deliberately
downplayed possible objections and focused on the drama that might follow a dra-
matic rise of sea levels.49

The scientific predictions found in the coverage of the Rhein-Zeitung, Koblenz
(print and online issues), the Lüneburger Landeszeitung and Berliner Kurier in the
year 2002 seem comparatively harmless. The expected rise of sea levels is no longer
measured in meters but in centimeters. A rise of 11 to 88 centimeters in the coming
100 years is now mentioned,50 heavy hail and rain showers are expected,51 tornados
are to wreak havoc more frequently.52 The pattern of this kind of coverage, however,
remains the same. Extreme weather situations like the flood at the Elbe river, the
storm over Berlin and Brandenburg trigger extensive reporting. Scientific aspects of
the issue frequently become a focus of discussion.
The differences between the forecasts of the eighties and the 2000s show the hy-
pothetic character of this special field of scientific research. Depending on the re-
spective prognosis - it might take a hundred years or more to verify whether the
                                                          
49 Weingart, Peter: Die Stunde der Wahrheit? Zum Verhältnis der Wissenschaft zu Politik, Wirtschaft und
Medien in der Wissensgesellschaft, Weilerswist 2001, p.272.
50 Berliner Kurier 26.05.2002.
51 Landeszeitung Lüneburg 18.09.2002.
52 Rheinzeitung, Koblenz 13.08.2002.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  23

scientists’ assumptions were right. All coverage claiming to be thorough should
therefore try to explain the methods that predictions are based on. All predictions
on the future lead to one natural question: Which sources led to such a prognosis? It
is also interesting to investigate whether the disaster scenarios of the 80s, differing
considerably from what is foreseen nowadays, had any effect on the credibility of
scientists. It would definitely suffer if ever someone contrasted current with former
statements.
In the papers analysed here, the issue was not only dealt with in connection with
weather situations. Political events also give reason to deal with climate change as a
source of dispute, mostly without providing further specialized information on the
subject.
The following analysis focuses on the climate change as a main subject, and does not
deal with coverage mentioning the issue as mere side-aspect. We want to find out if
and how newspapers succeed in presenting this issue as one causing plenty of con-
troversy in scientific research efforts. For more than ten years climate research has
been institutionalized, but even today its most important hyphothesis – that of hu-
mans influencing the development of climate – causes a lot of controversy, which
has not yet been solved within the scientific community. In fact, climatologists
claiming there is a connection between the emission of hothouse gases and global
warming have gained upperhand. But there still are many scientists objecting the
notion of climate development being initially influenced by human behavior.
Not one out of the 13 analysed articles succeeds in presenting climatology as a con-
troversial scientific field. The flood and the storm over Berlin are interpreted as
harbingers of anthropogenic climate change. Two scientists even call the unusual
weather situation a consequence of global warming and the hothouse effect, respec-
tively:

The climate disaster has come
(...) „There is no doubt. What we witness today are the first con-
sequences of global warming“, says climatologist Wolfgang Seiler.
„And the consequences are much more dreadful than we ex-
pected.“ (...)

Rheinzeitung Koblenz, 13-08-2002

The author, who made investigations about the issue himself, holds the opinion that
the “climate disaster” has come, although towards the end of the article he quotes



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  24

the Minister for the Environment, Jürgen Trittin, as saying that there is no proof for
such an assumption.
The scientist quoted in the article explains his opinion with the increase in extraor-
dinary weather situations. Rain that formerly took several months to fall down
nowadays came down within a few weeks. These findings, however, do not suffi-
cently prove the asserted connection. Yet another climatologist claims that there is a
relation between temperature development and the current weather, the last being
influenced by global warming and especially the average warming in Germany which
to his opinion amounts to 0.9° Celsius.
The difficulties in evaluating weather events and the problems of scientific argu-
mentation in this field become obvious almost unintentionally in the articles. But still
the editors don’t feel inclined to engage into further investigation about the contra-
dictions. On the contrary, everybody seems to be relieved to distill a somewhat new
message out of the statements: „The climate disaster has come“. Eventually – one
might be tempted to add. The headline sounds like a cry of relief.
This example is typical of all articles dealing with the assessment of the current
weather situation. The climatologists’ assertions and predictions are presented un-
critically. Without exception the scientists quoted support the notion of an anthro-
pogenic climate change. Only very few authors bother to give details on the methods
leading to the assumptions. Only one article casually mentions that the scientists’
views are based on the results of computer simulation.53 Neither are editorial staffs
interested in the disaster scenarios of the past – which might have helped to weaken
the validity of the predictions – nor do they care about the improved calculating
capacities of modern computers – which might be a good reason to consider current
predictions more trustworthy than older ones. The coverage on unusual weather
situations quite listlessly sticks to supporting what presumably is already known and
adds a few more or less frightening predictions, most of them already well-known
due to the striking redundancies in reporting on the issue. Investigations are not
made at all. As was the case with BSE, scientific results and predictions are never
questioned, although past experience ought to have taught journalists differently.
Even in the year 2002, it seems like the analysed newspapers have never even heard
of the notion of journalism trying to gather information from various sources and
then giving a correct and complete account of the state of affairs.
The critcism not only holds true in the case of the weather going crazy. Whereas
news about storms make the climatologists step out, beautiful weather inspires the
                                                          
53 Rheinzeitung online 14.08.2002.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  25

sceptics to go public. No matter what the weather is like, scientists can always hope
to see their messages printed uncritically.

Climate change not influenced by humans
... (Geology Professor) Neumann-Mahlkau has serious doubts that
the proportion of CO2 in the atmosphere influences the global av-
erage temperature. (...) Even during the ice age 225 million years
ago the proportion of CO2 had been 1.5 percent higher than to-
day, the scientist says. He continues: „During three billion years of
climate history there have always been variations – without any
human interference.“

Rheinzeitung Koblenz, 11-03-2002

Looking at the coverage of the three newspapers in the year 2002, there are only two
examples where the issue of climate change is presented as a field of research bear-
ing many uncertainties and difficulties. The articles show that the issue is a subject of
scientific research efforts, and that there are no facts known so far that might call for
clear and defined measures like, for instance, the promotion of regenerative energies.
Nevertheless, even these two examples deserve some criticism. They were published
in the Berliner Kurier, a local tabloid published in Berlin. An article on the issue
„air“ comes to the conclusion that climatologists have no exact theory on the rea-
sons for climate change.54

To sum up, the analysis has made clear that the readers of the above-mentioned
papers, if at all, are never sufficiently informed on the issue. The editorial staffs
merely serve as a “transmission belt” for the messages of climatologists asserting a
human influence on climate change, and – to a lesser extent – of those denying such
an influence. Unusual weather events like storms make journalists reproduce a cer-
tain pattern of reporting: They make do with filling in the „form for climate change”
by simply entering the current predictions and the renewed demands of scientists for
political actions.

Conclusion

                                                          
54 Berliner Kurier 25.05.2002.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  26

Our analysis of the science journalistic reporting on four issues has made partially
considerable deficiencies evident. These deficiencies refer to the information depth
of the coverage, the ability to comment on and to investigate into events. Regarding
the extent of shortcomings, the texts differ considerably. Especially two among the
three newspapers from Berlin yielded much better results in terms of quality.
The other papers usually don’t succeed in competently explaining events from a
science journalistic point of view. The papers seem incapable of taking such an ap-
proach, which is particularly problematic considering the many dimensions that have
to be taken into account when dealing with one of the complicated issues mentioned
above. This limited ability of tackling the issues is probably due to the lack of science
journalistic competence in editorial staffs. Local newspapers should therefore turn to
strengthening science journalistic competence in order to improve their reporting.
Considering the redundancies in our findings there is no point in hoping that the
incapability of tackling scientific dimensions of issues is limited to the examples
analysed in this paper. On the contrary, it is very likely that local newspapers as a
rule have big difficulties in dealing with similar thematical dimensions.
What makes the two Berlin-based newspapers outstanding is, firstly, the more so-
phisticated treatment of issues. And secondly, science for both papers is no longer
something to be seen separate from the political or the economical system. Science
for them is not a source guaranteeing certainty but something that has to be ques-
tioned as well. When the Berliner Zeitung informs its readers on the economic
background of the Dolly experiment, it uncovers the ties between economy and
science, hereby showing that the quest for truth is not the only driving force of
scientific progress but that profit interests also play a role. Here an interesting char-
acteristic of science becomes visible: its partial loss of social detachment.55 The other
two papers do not only cover up this trait of science, their coverage even widens the
distance between science and other partial systems of society. Science is depicted as
a kind of supernatural force, in the case of Dolly even bearing demonical features.
By explaining how limit values come into being – Ulrich Beck in a polemic once
compared the process to playing a lottery: „mark a cross and wait“ 56 – the Tagess-
piegel gives his readers a glimpse as to the limits of certainty. Introducing the me-
thodical difficulties the paper points out the fact that the production of truths has to
come up against limiting factors – a fact that is usually not mentioned at all. To most
newspapers, the seal “scientific” suffices to prove a result trustworthy. Never are

                                                          
55 Weingart, Peter: Die Stunde der Wahrheit... , S.29ff..
56 Beck Ulrich: Risikogesellschaft. Auf dem Weg in eine andere Moderne, Frankfurt a.M. 1987, p.91.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  27

scientific results put under scrutiny, never do scientists have to justify their opinions,
the social detachedness of science remains untouched. What has been proven “sci-
entifically” is automatically trustworthy, seems to be the conviction of all local pa-
pers. Their approach to science is similar to that of an amateur. The editors cultivate
a distance to science, because its partial loss could be considered as characteristic of
the “scientification” of society. They want to see science in the ivory tower it has left
long ago.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  28

References

• Ach, Johann S.; Brudermüller, Gerd; Runtenberg Christa (Eds.): Hello Dolly?
Über das Klonen, Frankfurt am Main 1998.

• Anon: Vorbild Veterinär. In: Münchner Medizinische Wochenschrift, set 135,
no.44, 1993, page 10.

• Bader, Renate: Media Coverage of Risks – Overviews and Appraisals of the
Research Literature: The German Perspective. In: Dies.; Göpfert, Winfried
(Ed.): Risikoberichterstattung und Wissenschaftsjournalismus, Stuttgart 1998,
pages 23-42.

• Dies.; Göpfert, Winfried (Ed.): Risikoberichterstattung und Wissenschaftsjour-
nalismus, Stuttgart, 1998.

• Baerns, Barbara: Wissenschaftsjournalismus und Öffentlichkeitsarbeit. Zur
Informationsleistung der Pressedienste und Agenturen. In: Ruß-Mohl, Stephan
(Ed.): Wissenschaftsjournalismus und Öffentlichkeitsarbeit, Gerlingen 1990,
pages 37ff..

• Beck Ulrich: Risikogesellschaft. Auf dem Weg in eine andere Moderne, Frank-
furt am Main 1987.

• Bell, Alan: Media (mis)communication on the science of climate change. In:
Public Understanding of Science Vol 3, 1994, pages 259-275.

• BGVV: Nitrofen in Lebensmitteln – Quantitative Bewertung des gesundheitli-
chen Risikos. Stellungnahme vom 03.Juni 2002.

• Biere, Bernd Ulrich; Liebert, Wolf Andreas (Eds.): Metaphern, Medien, Wissen-
schaft, Opladen 1997.

• Bittlingmayer, Uwe H.: „Spätkapitalismus“ oder „Wissensgesellschaft“? In: Aus
Politik und Zeitgeschichte. Beilage zur Wochenzeitung „Das Parlament“, B36,
2001, pages 15-23.

• Blöbaum, Bernd: Journalismus als soziales System. Geschichte, Ausdifferenzie-
rung und Verselbständigung, Opladen 1994.

• BMVEL (Ed.): Bilanzbericht zum „Nitrofen-Geschehen“ im Mai/Juni 2002 in
Deutschland.

• Bräutigam, Hans Harald; Weymayr, Christian: Ich, Ich, Ich und Ich. In: Die
Zeit, Nr. 45, 1993, pages 13ff..

• Burkart, Roland; Hömberg, Walter (Eds.): Kommunikationstheorien: ein Text-
buch zur Einführung, Wien 21995.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  29

• Dunwoody, Sharon: A Question of accuracy. In: IEEE Transactions on Profes-
sional Communication, Vol. 25, No.4, pages 196-199, 1982.

• Dies.; Peters, Hans Peter: Mass media coverage of technolgoical and environ-
mental risks: a survey of research in the United States and Germany. In: Public
Understanding of Science, Vol 1, 1992, pages 199-230.

• Ehli, Nina: BSE (Rinderwahn) in aktuellen Printmedien. Eine inhaltsanalytische
Untersuchung. Unpublished Master’s thesis, Berlin 1999, page 101.

• Enzensberger, Hans Magnus: Das digitale Evangelium. In: Der Spiegel, No.2,
2000, pages 92ff.

• Evans, William, Hornig Priest, Susanna: Science content and social context. In:
Public Understanding of Science, Vol 4, pages 327-340, 1995.

• Felt, Ulrike: Scientific Citizenship. Schlaglichter einer Diskussion. In: Gegen-
worte. Hefte für den Disput über Wissen, No.11, spring 2003, pages 16-20.

• Flöhl, Rainer: Künstliche Horizonte? Zum konfliktreichen Verhältnis zwischen
Wissenschaft und Medien. In: medium No. 1, 1990, pages 22-28.

• Flöhl, Rainer; Fricke, Jürgen (Eds.): Moral und Verantwortung in der Wissen-
schaftsvermittlung: die Aufgaben von Wissenschaftlern und Journalisten, Mainz
1989.

• Friedman, Sharon: Three Mile Island und die Medien. Ein Beispiel für die Wis-
senschaftsjournalismusforschung. In: Robert Bosch Stiftung (Eds.): Wissen-
schaftsjournalismus in den USA. Infrastrukturen, Ausbildungsangebote, Er-
folgsgeheimnisse, Stuttgart 1985, pages 81-93.

• Göpfert, Winfried: Verständigungskonflikte zwischen Wissenschaftlern und
Journalisten. In: Biere, Bernd Ulrich; Liebert, Wolf Andreas (Eds.): Metaphern,
Medien, Wissenschaft, Opladen 1997.

• Göpfert, Winfried; Ruß-Mohl, Stephan (Eds.): Wissenschaftsjournalismus. Ein
Handbuch für Ausbildung und Praxis, München 42000.

• Görke, Alexander: Risikojournalismus und Risikogesellschaft. Sondierung und
Theorieentwurf, Opladen 1999.

• Gottschlich, Maximilian; Langenbucher, Wolfgang R. (Hrsg.): Publizistik- und
Kommunikationswissenschaft. Ein Textbuch zur Einführung, Wien 21999.

• Groth, Otto: Die Zeitung. Ein System der Zeitungskunde (Journalistik). First
vol., Mannheim/Berlin/Leipzig 1928.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  30

• Haller, Michael: Defizite im Wissenschaftsjournalismus. In: Göpfert, Winfried;
Ruß-Mohl, Stephan (Eds.): Wissenschaftsjournalismus. Ein Handbuch für Aus-
bildung und Praxis, München 2000, pages 13-21.

• Haller, Michael: Über Böcke und Gärtner. Kommentar zu Kepplinger. In: Krü-
ger, Ruß-Mohl ibid., pages 175ff.

• Haller, Michael: Wie wissenschaftlich ist Wissenschaftsjournalismus? Zum Pro-
blem wissenschaftsbezogener Arbeitsmethoden im tagesaktuellen Journalismus.
In: Gottschlich, Maximilian; Langenbucher, Wolfgang R. (Eds.): Publizistik-
und Kommunikationswissenschaft. Ein Textbuch zur Einführung, Wien 21999,
pages 202-217.

• Jasanoff, Sheila: Civilization and madness: the great BSE scare of 1996. In:
Public Understanding of Science, Vol. 6, 1997, pages 221-232.

• Jungermann, Helmut; Kasperson, Roger E.; Wiedemann, Peter M.(Ed.):
Themes ans Tasks of Risk Communication. Proceedings of the International
Workshop on Risk Communication, Jülich 1988.

• Kepplinger, Mathias: Künstliche Horizonte. Folgen, Darstellung und Akzeptanz
von Technik in der Bundesrepublik, Frankfurt am Main/New York 1989.

• Kepplinger: Aufklärung oder Irreführung? Die Darstellung von Technikfolgen
in der Presse 1965-1996. In: Krüger, Jens; Ruß-Mohl, Stephan (Eds.): Risiko-
kommunikation, Berlin 1991, pages 109ff.

• Kitzinger, Jenny; Reily Jacquie: The Rise and Fall of Risk Reporting. Media
Coverage of Human Genetics Research, „False Memory Syndrome“ and „ Mad
Cow Disease“. In: European Journal of Communication, Vol.12 (3), 1997,
pages 319-350.

• Kohring, Matthias: Die Funktion des Wissenschaftjournalismus, Opladen 1997.
• Kolata, Gina: Das geklonte Leben. Ein Jahrhundert-Experiment verändert die

Zukunft des Menschen, München/Zürich 1997.
• Krüger, Jens; Ruß-Mohl, Stephan (Eds.): Risikokommunikation, Berlin 1991.
• Lichtenberg, Judith; Mac Lean, Douglas: The Role of the Media in Risk Com-

munication. In: Jungermann, Helmut; Kasperson, Roger E.; Wiedemann, Peter
M.(Ed.): Themes ans Tasks of Risk Communication. Proceedings of the Inter-
national Workshop on Risk Communication, Jülich 1988, pages 33ff.

• Luhmann, Niklas: Die Realität der Massenmedien, Opladen 1996.
• Luhmann, Niklas: Soziale Systeme. Grundriß einer allgemeinen Theorie, Frank-

furt am Main 51994.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  31

• Marcinkowski, Frank: Publizistik als autopoietisches System. Eine systemtheo-
retische Analyse, Opladen 1993.

• McGrath, James; Solter, Davor: Inability of Mouse Blastomere Nuclei Trans-
ferred to Ennucleated Zygotes to Support Development in Vitro. In: Science,
Vol. 226, 1984, pages 1317ff.

• Merten, Klaus; Schmidt, Siegfried; Weischenberg, Siegfried: Die Wirklichkeit
der Medien. Eine Einführung in die Kommunikationswissenschaft, Opladen
1994.

• Meyn, Hermann: Massenmedien in der Bundesrepublik Deutschland, Berlin
1994.

• Nowag, Werner; Schalkowski, Edmund: Kommentar und Glosse, Konstanz
1998.

• Peters, Hans Peter: Risikokommunikation in den Medien. In: Merten, Klaus;
Schmidt, Siegfried; Weischenberg, Siegfried: Die Wirklichkeit der Medien. Eine
Einführung in die Kommunikationswissenschaft, Opladen 1994, pages 329-351.

• Rademacher, Horst: Klonieren menschlicher Embryos in Amerika nicht verbo-
ten. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 27 Oktober 1993, pages 12f.

• Rager, Günther: Kommentar ohne Meinung. In: Journalist No.10, 1987, pages
36-38.

• Robert Bosch Stiftung (Eds.): Wissenschaftsjournalismus in den USA. Infra-
strukturen, Ausbildungsangebote, Erfolgsgeheimnisse, Stuttgart 1985.

• Rühl, Manfred: Theorie des Journalismus. In: Burkart, Roland; Hömberg, Wal-
ter (Eds.): Kommunikationstheorien: ein Textbuch zur Einführung, Wien
21995, pages 117ff.

• Ruhrmann, Georg: Analyse von Technik- und Risiko-Berichterstattung - Defi-
zite und Forschungsperspektiven. In: Jens Krüger, Stephan Ruß-Mohl (Eds.):
Risikokommunikation, loc. cit., pages 145ff.

• Ruß-Mohl, Stephan (Eds.): Wissenschaftsjournalismus und Öffentlichkeitsar-
beit, Gerlingen 1990.

• Ruß-Mohl, Stephan: Wissenschaftsvermittlung - eine Notwendigkeit. In: Flöhl,
Rainer; Fricke, Jürgen (Eds.): Moral und Verantwortung in der Wissenschafts-
vermittlung: die Aufgaben von Wissenschaftlern und Journalisten, Mainz 1989.

• Schanne, Michael: Media Coverage of Risk: A Meta Analysis of 52 Content
Analyses. In: Göpfert, Winfried; Bader, Renate: Risikoberichterstattung und
Wissenschaftsjournalismus, Stuttgart 1998, pages 53-69.



Science Reporting in the Local Press in Germany                                                  32

• Wallisch, Gianluca: Journalistische Qualität. Definitionen - Modelle - Kritik,
Konstanz 1995.

• Weingart, Peter: Die Stunde der Wahrheit? Zum Verhältnis der Wissenschaft zu
Politik, Wirtschaft und Medien in der Wissensgesellschaft, Weilerswist 2001.

• Weischenberg, Siegfried: Nachrichtenschreiben. Journalistische Praxis zum
Studium und Selbststudium, Opladen 21990.

• Wilkie, Tom; Graham, Elisabeth: Power without Responsibility. Media Portray-
als of Dolly and Science. In: Quarterly of Healthcare Ethics, Vol. 7, No. 2,
1998, pages 150ff..

• Wilmut, Ian/Schnieke,  A.E./McWhir, J. a.o.: Viable offspring derived from fetal and
adult mammalian cells. In: Nature, 385, 1997, pages 810ff.


